”Traditional marketing and advertising is telling the world you’re a rock star. Content Marketing is showing the world that you are one.”

– Robert Rose, Content Marketing Institute

Markkinoinnin raja-aidat murtuvat melkoista vauhtia. Kolme vuotta sitten kerroin asiakkaille, että riittää, kun teette hyvää sisältöä, se tuo ihmiset teidän luokse. Mainontaa ei tarvita. Nyt on jo pakko ottaa sanoja takaisin, sillä elämme täysin sisältökyllästetyssä maailmassa. Tässä maailmassa eläminen tarkoittaa sitä, että tarjolla on älyttömät määrät hyvää sisältöä ja vielä älyttömämmät määrät huonoa sisältöä. Siksi hyväkin sisältö tarvitsee mainontaa tuekseen. Oikealle kohderyhmälle kohdistettua, järkevästi toteutettua mainontaa. Jos sisältösi on hyvää, pääset halvemmalla kiinni mainontaan. Huonoon sisältöön uppoaa paitsi aikaa, myös euroja.

Paljon puhutussa sisältömarkkinoinnista ja sisällöistä joudut aidosti tekemisiin ihmisten kanssa, joudut olemaan kontaktissa asiakkaisiisi ja vastaamaan heille. Toivon mukaan myös rehellisesti. Sisältömarkkinointi on parhaimmillaan sitä, että tarjoat asiakkaallesi sisältöjä, joita asiakas todella haluaa kuluttaa eikä välttämättä edes tunnista sitä maksetuksi. Ja sitä paitsi, vaikka tunnistaisikin, sillä ei ole merkitystä muuta kuin positiivisessa mielessä. Hyvin tehdystä sisältömarkkinoinnista nimi jää mieleen.

Otetaanpa esimerkiksi amerikkalainen BarkBox-firma, joka toimittaa kerran kuukaudessa kotiovelle yllätyspaketin koiratarvikkeita 19 dollarin hintaan. Firman tärkein markkinointikanava on oma media, BarkPost, joka kerää joka kuukausi yhdeksän miljoonaa kävijää verkkosivuille, satoja tuhansia uutiskirjetilauksia ja Facebook-faneja. Sivustolla ei myydä aggressiivisesti mitään, vaan tarjoillaan koiraihmisille kiinnostavaa sisältöä: viihdettä, videoita, lukemista. Ja arvaatte varmasti, että myynti vetää.

 

www.barkbox.com www.barkbox.com

 Vanhassa maailmassa organisaatioiden raja-aidat olivat ja pysyivät tiukkana. Markkinointiosasto vastasi reklaameista ja tiedotusosasto tiedottamisesta ja lehdistösuhteista. Tämä jako on monessa yrityksessä käytössä edelleen.

Uskon, että sisältömarkkinointi on ensimmäistä kertaa aidosti sellaista tekemistä, jolla on potentiaalia kaataa nämä kenties keinotekoisetkin raja-aidat viestinnän ja markkinoinnin väliltä. Hyvä sisältömarkkinointi on parhaimmillaan näitä molempia.

Sisältömarkkinoinnin tekeminen tulisikin olla yhteistä tekemistä ja yhteisen näkemyksen hakemista, ei vain yksi irrallinen toimenpide viestinnän tai markkinoinnin vuosikellossa.

Tärkeintä on suunnitelmallisuus ja kiinnittyminen yrityksen strategiaan ja liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. Sisältö ei ole itseisarvo, vaan pyrkimys tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja sitä kautta tuloksia, liidejä, liikevaihtoa, keskustelua.

Sisältöjen tielle lähteminen ei ole myöskään helppoa. Huono sisältö somessa on pahimmillaan kuin tylsä kaveri: jutut eivät kiinnosta ketään. Huonosta sisällöstä ja sen välttämisestä voit lukea lisää täältä