
Sisältömarkkinointistrategia on jo sanana kankea ja vaikea. Itse puhun mielelläni sisältöprosessista tai sisältösuunnitelmasta, joka on yhdistelmä sisällön suunnittelua, kanavavalintoja ja resursointia. Sisältöprosessin kanssa pääset eteenpäin ehkä piirtämäni pienen kuvan avulla:
Eli unohda strategia, rakenna sisältöprosessi:
Viisi vinkkiä sisältöprosessin rakentamiseen:
- Mieti kanavat
Pidä huolta, että tarjoilet sisältösi oikeassa paikassa. Kanava- ja välineasioista lisää tulevissa kappaleissa.
- Tutustu asiakkaisiin
Sinun pitää tuntea asiakkaasi ja miettiä heidän tarpeitaan. Kuulostaa kenties lattealta, mutta jos tarjoilet sisältöä, joka ei kiinnosta kohderyhmääsi, ei tapahdu mitään.
- Lopeta myyminen
Älä myy, vaan ole asiantuntija ja tarjoa apua asiakkaiden ongelmiin. Ehkä jopa potentiaalisiin ongelmiin.
- Ole napakka
Älä kirjoita kilometrin mittaista blogia, äläkä tee 15 minuutin mittaista puhuva pää -videota ellei se ole perusteltua. Pyri kuitenkin olemaan napakka.
- Muista tunteet ja henkilökohtaisuus
Sisältö on tunnepeliä. Mitä enemmän pääset asiakkaan iholle, oikeisiin tunteisiin, oikeisiin ongelmiin, sitä lähempänä maalia olet.