Olet todennäköisesti törmännyt tilanteeseen, jossa kukaan ei oikeastaan ole kiinnostunut sisällöistäsi. Yrityksesi Facebook-päivitykset keräävät tykkäyksiä lähinnä työntekijöiltä ja sukulaisilta, Linkedin-profiilissa kommentteja tulee vastaan tasan nolla ja onhan se nyt kumma, kun ei firman blogiakaan kukaan lue.

Hätä on saman näköinen kaikilla muillakin firmoilla. Vain harva yritys on ottanut sisältöasiat tosissaan eikä yhden bloggauksen tekeminen kerran vuodessa tee kenestäkään kuningasta.

Miten sitten rakennetaan sisältöä, joka ei olisi niin heikkotasoista ja kiinnostaisi edes joitakin? Ja miten saadaan työyhteisö mukaan yhteisiin sisältötalkoisiin?

HYVÄN SISÄLLÖN KUUSI VINKKIÄ

  1. Älä ole liian kriittinen, mutta älä anna kaiken myöskään mennä läpi

Kriittisyys tappaa monen hyvän idean, mutta liikaa löysyyskään ei ole hyvästä. Hyvänä mittarina voi käyttää ns. nukahtamisbarometria: jos meinaat nukahtaa itsekin kirjoittamasi blogin tai tiedotteen ääreen, tuskin siitä on lukijasikaan kiinnostunut.

  1. Tee kaikista luovia omalla tavallaan

Kävin hiljattain paasaamassa potentiaaliselle asiakkaalle sisältömarkkinoinnista. Firma oli 30 hengen asiantuntijaorganisaatio, jossa kukaan ei ole kiinnostunut bloggaamisesta, toimitusjohtaja väitti. Kuitenkin yritys tuotti pääosin graafista materiaalia ja digitaalista koodia, eipä ihme, ettei perinteinen tekstintuotanto kiinnostanut. Sen sijaan infografiikat ja muut digivimpaimet kylläkin. Sisältöä nekin ovat.

  1. Hyödynnä ihmisten intohimoja

Miten voisit yhdistää työntekijäsi hikisen CrossFit-harrastuksen ja yrityksenne liiketoiminnan? Anna ihmisten hyödyntää bloggausten, videoiden ja muiden sisältöasioiden tekemisessä omaa intohimoaan. Usein oudoista ajatuksista ja liitoksista syntyy paras keitos.

  1. Seuraa metriikkaa ja analysoi

Jos et seuraa, miten sisältösi kiinnostaa tai on kiinnostamatta, voit aivan hyvin olla tekemättä sisältöä. Seuraa verkkosivujesi kävijöitä, blogiesi lukijoita, oppaittesi latauksia. Seuraa kaikkea, mutta älä takerru orjallisesti lukuihin, vaan ota luvuista vaarin.

  1. Varasta

Ei pyörää tarvitse keksiä uudestaan. Seuraa kansainvälistä alasi keskustelua, bongaa alan seuratuimmat videot, infografiikat ja konseptit ja varasta. Ei kukaan kaikkea itse keksi.

  1. Älä mainosta

Jos sisältösi huutaa kissankokoisin kirjaimin tuotteesi tai palvelusi nimeä, mieti asiaa uudelleen. Sisältömarkkinoinnissa kuluttajaa palvellaan, mutta ei huudeta ostaostaosta-lauseita.

Lataa ilmainen Hyvän sisällön oppaamme:

LATAA ILMAINEN OPAS