
Kuhina oli tänä vuonna mukana järjestämässä Tubeconia viestintäkumppanin roolissa. Minun ei ollut alun perin tarkoitus osallistua Tubeconiin, vaikka Kuhinan muu tiimi olikin menossa. Tuoreena kuhinalaisena siipeilin kuitenkin itseni mukaan perjantaipäivän ajaksi. Miksi minun oli päästävä mukaan?
Aitiopaikka nuoren kohderyhmän ymmärtämiseen
Vaikka Kuhina onkin vahvasti mukana vaikuttajamarkkinoinnin skenessä, en ole itse henkilökohtaisesti tutustunut ilmiöön. En ole koskaan aikaisemmin käynyt Tubeconissa, enkä oikeastaan edes kuluta YouTube-videoita juuri ollenkaan. Täytyy myöntää, että Tubeconin verkkosivuja selatessani totesin, ettei kovinkaan monen tubettajan nimi ollut minulle entuudestaan tuttu.
Tubecon on ikärajaton, kaikille avoin tapahtuma. Suurin osa tapahtumaan osallistuvista on lapsia ja nuoria. Tubecon on oiva tilaisuus tarkkailla tubettajien ja heidän faniensa välistä vuorovaikutusta. Syvällinen kohderyhmäymmärrys saavutetaankin parhaiten tutustumalla ryhmän edustajiin käytännössä – tekemällä heidän kanssaan samoja asioita ja viettämällä aikaa heille tärkeissä paikoissa.
”Oho, tää onkin aika iso juttu”
Minut yllätti tapahtuman suuruus. Oli avartavaa nähdä, kuinka iso osa tuon ikäisten elämää tubettajat ovatkaan. Näin nuorten ryntäävään päälavalle päin, kun tapahtuman juontaja MiskaMH avasi shown. Todistin heidän jonottavan kymmeniä metrejä tubettajien Meet&Greet -tilaisuuksiin. Kuulin 10-vuotiaan kertovan, kuinka Roni Backin videot olivat antaneet hänelle voimaa huonoina päivinä ja kuinka hän oli tullut tapahtumaan vain nähdäkseen vilauksen idolistaan.
Nuorilla on erityinen suhde niihin tubettajiin, joita he seuraavat. Yksittäisten nuorten hypettämisen näkeminen ei välttämättä riitä luomaan käsitystä tubettamisen ilmiön suuruudesta. Messukeskuksessa järjestettävä tuhansien osallistujien tapahtuma esittää kuitenkin kirkkaan kuvan siitä, kuinka suuri ja omistautunut yleisö näillä vaikuttajilla onkaan. Tubecon antaa ymmärrystä siitä, miten satoja tuhansia nuoria tavoittavan kulttuurin kanssa toimitaan.
Tubeconissa on helppo viihtyä (myös aikuisen!)
Nuoret viihtyivät. He liikkuivat tapahtumassa yksin, kaksin tai ryhmässä saman ikäisten ystäviensä kanssa. He kävivät hyppimässä trampoliineilla, kiipeilemässä ninjaradalla, meikattavana kauneuskorttelissa ja pelaamassa videopelejä peliluolassa. Nuoret olivat omassa elementissään ja nauttivat yhteisöllisyydestä.
Ennen varsinaista Tubecon -tapahtumaa järjestettiin Tubecon Industry Afternoon. Tässä ammattilaisille suunnatussa osiossa pääsi kuulemaan inspiroivia asiantuntijapuheenvuoroja vaikuttajamarkkinoinnista. Niistä opittuja asioita olikin hienoa päästä heti todistamaan käytännössä päätapahtuman puolella.