Sisältömarkkinointia myyvät perinteiset viestintätoimistot, sitä saa ostettua mainostoimistojen luukuilta ja kaikenmaailman hippaheikeiltä. Ehkä sen takia sinäkin luet tätä opasta? Ymmärtääksesi mistä on kysymys ja mistä lähteä liikkeelle?

 

Toivottavasti osasin aukaista edes hiukan teemaa. Tämä on tietysti vain pintaraapaisu aiheeseen eikä ole olemassa yhtä ainoaa sisältömarkkinointituotetta, joka sopii kaikille.

 

Tarjoa kuitenkin lopuksi sinulle kuusi vinkkiä, miten sisältömarkkinointia kannattaa ostaa tai olla ostamatta.

 

  1. Älä osta roskaa

Sisältömarkkinointia saa ostaa ihan samoilla reunaehdoilla kuin mitä tahansa muutakin palvelua tai asiaa. Eli: vaadi termit selväksi suomeksi ja jos et ymmärrä konsultin kieltä, vaihda konsulttia. Ethän osta autoakaan autojargonia jauhavalta myyjältä, vaan toivottavasti tyypiltä, joka puhuu äänellä, jonka kuulet.

 

  1. ”Voit ulkoistaa meille kaiken”

Jep jep. Seuraavaksi voit miettiä, voitko ulkoistaa firmasi strategian ulos? No et. Siksi et voi täysin ulkoistaa sisältömarkkinointiakaan. Hommaa mieluummin konsultoivaa, valmentavaa ja kouluttavaa osaamista ja pistä oma jengi hommiin.

 

  1. ”Me olemme toimialasi asiantuntijoita”

Aika harva mainos/viestinä/media/konsulttitoimisto on juuri sinun toimialasi asiantuntija. Älä usko valheita, vaan vaadi rehtiä ja suoraselkäistä toimintaa. Sisältömarkkinoinnin asiantuntija kyllä tunnistaa huonon sisällön hyvästä, mutta ei välttämättä tiedä toimialasi kipukohtia. Sinä tiedät.

 

  1. ”Sisältömarkkinointi ei tuo kauppaa. Tehdään mieluummin nopeaa ja taktista.”

Siitä vain. Ja sisältömarkkinoinnin kanssa puljaaminenhan ei tarkoita sitä, että taktiset toimenpiteet pitäisi unohtaa. Ei tietenkään. Parhaimmassa tapauksessa eri toimenpiteet tukevat toisiaan. Mutta silti toimiva sisältö sitouttaa aina mainosta paremmin, usko pois.

 

  1. ”Kyllä hyvä sisältö aina lukijan löytää!”

Tämä on varmasti lähes yhtä käytetty iskulause kuin vaikkapa se, että ”tässä on kyllä selvää viraalipotentiaalia”. Hyvä sisältö ei löydä itsessään mitään. Eli lukijaa on autettava sisällön löytämisessä.

 

  1. Uskalla ostaa rohkeasti

Sisältömarkkinoinnissa menestyt vain sisällöillä, jotka aidosti kiinnostavat kuluttajaa. Hajuton, mauton ja organisaation lakimiehellä hyväksytty sisältö ei taatusti aiheuta toimenpiteitä. Vaadi sisältömarkkinointisi myyjältä rohkeutta ja isoja ideoita. Vain uusien ajatusten avulla menestyt.