ÄLÄYS:

Jos et mittaa, ei ole tuloksiakaan

Jos ostat sisältömarkkinointia ilman, että toimenpiteisiin on kytketty mukaan mittaaminen, jätä ostamatta. On nimittäin älytöntä sijoittaa euroja toimintaan, jota ei mitata.

Jos sisältömarkkinointia tehdään digimaailmassa, mittaristoja on jokaiseen lähtöön. Voidaan mitata verkkosivukäyntejä, Facebook-tykkäyksiä, sitoutuneita faneja, Instagramin sydämiä tai vaikkapa Linkedinin blogin lukuja.

Mittari tulisi kuitenkin valita sen mukaan, mikä aidosti vie liiketoimintaa tai muuta tarkoitusta eteenpäin. Miksi sisältömarkkinointia tehdään, mitä pitäisi saada aikaiseksi? Kun näihin kysymyksiin vastataan huolella, tiedetään myös mitä mitataan.

B2B-palveluja tarjoava asiantuntijayritys tarvitsee kontakteja, liidejä. Silloin kenties sähköpostiosoitteiden kerääminen vaikkapa tällaisen oppaan avulla on järkevä tapa. Kuluttajapuolella taas rakennetaan brändiä ja useimmiten tähdätään myyntiin. Voi olla, että silloin kannattaa mitata verkkosivujen käyntejä ja sieltä generoitunutta konversiota kauppaan asti. Sekä tietenkin sisällöntuotannon kustannuksia suhteessa tuloksiin.

Mieti mittarit tarkkaan ja mittaa mielellään vain niitä asioita, joilla on merkitystä.