Kuhinan blogi

Case Somekäsikirja: Ahlsell

Kirjoittanut Anu Mikkola | 23.3.2019 11:36

B2B-yritys sosiaalisessa mediassa

Yhteistyömme Ahlsellin kanssa käynnistettiin yhteisellä työpajalla, johon osallistui henkilöitä niin päättävältä hallinnolliselta puolelta kuin suoraan asiakasrajapinnassa työskentelijöitä. Tämä henkilökattaus oli oivallinen, mutta kokonaiskuvan hahmottamiseksi teimme vielä etukäteen koko Suomen organisaation kattavan kyselyn, jossa kartoitettiin nykyistä kokemusta ulkoisesta (sekä sisäisestä) viestinnästä, mielikuvia brändistä ja toiveita tulevasta. Tämän lisäsi teimme kevyen kilpailijakartoituksen somessa, josta saimme selkeitä vertailukohtia sekä Ahlsellin silloiseen tilanteeseen että realistisia tavoitteita tekemiselle. Ja onhan se nyt kiva tietää, mitä ne muut oikein puuhaa.

Tästä ponnistimme

Kävimme työpajassa kattavasti läpi sitä, mitä tähän mennessä on tehty hyvin ja missä olisi parantamisen varaa. Keskustellen ja ryhmätehtäviä tehden kirkastimme tavoitteita, määrittelimme kanavavalintoja sekä pohdimme brändin äänensävyä somessa.

Työpajan jälkeen vetäydyimme Kuhinaluolaan ja työstimme Kuhinan asiantuntijoitten kanssa konkreettisen Somekäsikirjan, johon on voitu tukeutua kuin Sudenpentujen käsikirjaan. Toki prosessit ovat muokkautuneet ajan ja arjen myötä, mutta Somekäsikirja on säilyttänyt edelleen selkeän asemansa Ahlsellin kaiken sometekemisen selkärankana.

Suunnitelmallisesti someen

Suunnitelmallinen tekeminen tuo arkeen rauhaa. Kun on olemassa tällainen opus, selkeä opas sosiaalisen median toimintatapoihin, johon kuka tahansa voi palata mihin aikaan tahansa, päästään isossakin organisaatiossa helpommin samalle sivulle.

Yhdessä työstetyt raamit ja selkeät, numeeriset tavoitteet ovat voimavara, mistä on helpompi ponnistaa yhdessä kohti upeita tuloksia. Yhteistyöstämme Ahlsellin kanssa voit tutkia tuloksia täältä.


Kysy lisää somestrategiasta ja Somekäsikirjasta: