
Jokainen Facebookin kanssa töitä tekevä tietää, että sitoutuneisuus on kultaakin kalliimpaa, kun halutaan tuottaa algoritmille mieluista sisältöä. Erilaiset toimintakehoitukset ovatkin arjen peruskauraa monille somesisällöntuottajille. Jatkuvasti kehittyvä ja aitoon yhteisöllisyyteen takaisin tähtäävä Facebook on kuitenkin ottanut seuraavaksi missiokseen vähentää reaktioita anelevaa sisältöä.
Mitä tapahtuu Facebook-kilpailuille?
Tykkää ja olet mukana! Äänestä reagoimalla! Tällaiset päivitykset tulevat olemaan Facebookin mustalla listalla. Käytännössä Facebook lukee nämä huonoksi sisällöksi – aiemmin orgaaniselle kattavuudelle hyvän buustauksen antanut arvonta tai kilpailu kääntyykin nyt itseään vastaan.
Onneksemme suomenkielen ymmärrys on vielä Facebookille haasteellista, joten muutos näkyy meillä pikkuhiljaa, ei kertarysäyksenä.
Millainen on hyvä Facebook-kilpailu?
Ihan ensiksi pyydän sinua tutustumaan kilpailun ja arvonnan eroihin verottajan silmin. Tämän jälkeen suosittelen tekemään Facebookissa vain arvontoja ja nekin kunnon säännöillä. Lakiosasto ja kirjanpito kiittää!
Muutoksen myötä hyvän arvonnan resepti muotoutuu kommentoinnin ympärille. Pyydä kertomaan tarina/ muisto/ kokemus ja suorita arvonta kaikkien kommentoineiden kesken. Tärkeää on pitää mielessä yhteisöllisyys ja dialogi – muista siis myös vastailla osallistujien kommentteihin.

Kurkkaa siis vielä:
- Arpajaisten verotus
- Facebookin ohjeistus liittyen kilpailuihin ja arvontoihin ( kohta III, E)
Tulevat muutokset koskevat kaikkea Facebookin sisältöä, eivät ainoastaan kilpailuja. Jos sitouttavan somesisällön tuotanto ja ideointi mietityttää, ota yhteyttä!