Kuhinan blogi

Huono yrityssisältö Facebookissa on kuin tylsä kaveri

Kirjoittanut Tekir Oy | 1.3.2017 15:31

Ei ole oikeasti helppoa. Kiinnostavan yrityssisällön Facebookissa on näin hiihtolomakaudella tunkeuduttava Thaimaassa napattujen uima-altaanreunuskuvien ja Pohjoisen laskettelukeskuksista napattujen minttukaakaokuvien väliin. Facebookin ajatteleminen vain mainosalustana on kuluttajan rankkaa aliarviointia. Onnistuminen mitataan sillä, pysähdynkö lukemaan päivitystä, klikkaanko kenties linkkiä ja mikä parasta, päädynkö joko tekemään ostopäätöksen.

Facebookissa yrityssisältö on samassa asemassa kuin kaverisi. Katsopa omaa somefiidiäsi. Pystytkö tunnistamaan kavereistasi ne, kenen päivitykset ahmit aina ensimmäisenä, kenen kuvaa klikkaat, kenen livevideoon menet aina teemasta riippumatta? Ja toisaalta: ketkä ovat ne tylsimmät Facebook-kaverisi, joiden statukset luet ja harmittelet joka kerta kun tuli luetuksi?

Huono yrityssisältö on Facebookissa tylsän kaverin asemassa: saatat saada sisällöllesi näyttöjä (euroilla saa mitä tahansa), mutta et aikaan toivottua tulosta. Yrityssisällön tuottajana sinulla on lisäksi vielä toinenkin haaste: siinä missä vanhan kaverin ainoa päivitys vuosien jälkeen saa aikaan massiivisen huomion, yrityssisällöissä kerran vuodessa päivittäminen ei aiheuta vastaavanlaista reaktiota.

Entä sitten? Joskus on hyvä pysähtyä oikeasti miettimään oman somefiidin äärelle, millaiset sisällöt oikeasti kiinnostavat. Yrityssisältöjen tuottajana vastassasi on pahin mahdollinen kilpailija, ihmisten oikeat kaverit, ystävät, rakastetut, salarakkaat ja perheenjäsenet. Jos yrityssisältö onnistuu parhaimmillaankin olemaan vain kuivakka puolituttu, ei ihmeitä pääse syntymään. Jos brändisi puhuu kuin ihminen ihmiselle, onnistumisen todennäköisyys kasvaa.

Ville Kormilainen
Tekir Kuhina
ville at kuhina2016.wpengine.com