Kuhinan blogi

Ilmiökalenteri: joulukuun tärpit 

Kirjoittanut Kuhina | 13.11.2018 11:30

Ilmassa alkaa olla joulun taikaa, kun vuoden viimeinen kuukausi lähestyy vauhdilla. Jouluvalot ovat ilmestyneet katukuvaan kaamosta kirkastamaan, ja ensimmäiset glögitkin ovat useiden keittiöissä jo lämmenneet. Eikä aikaakaan, kun joululaulut raikuvat markettien käytävillä. Mutta mihin ilmiöihin vuosi huipentuu? Kuka voittaa kiivaan taistelun kuluttajien huomiosta? Lue joulukuun sisällöntuotannon tärpit alta.   

1. Loska on taas pop 

Joulukuun alussa (4.-5.12.) katseet suuntautuvat Helsinkiin, kun maailman suosituimpiin startup-tapahtumiin kuuluva Slush järjestetään jälleen Helsingin Messukeskuksessa. Markkinointiviestinnän kannalta tapahtuma tarjoaa monia mahdollisuuksia. Tsekkaa esimerkiksi, onko tapahtumaan tulossa mielenkiintoisia yritysjohtajia tai persoonia, joiden vierailun saisit nivottua kiinnostavaksi osaksi brändisi viestintää. 

Me autoimme viime syksynä asiakastamme järjestämään pienimuotoisen tempauksen, kun kutsuimme Suomessa keikkailevan rokkistara Stingin saunomaan. Lähestyimme Stingiä somekanavien kautta ja päivystimme hotellilla ja keikkapaikalla Hartwall Arenalla. Operaation etenemistä pääsi seuraamaan #StingInSauna –aihetunnisteen kautta. Kurkkaa alla olevalta videolta tempauksen tunnelmia! Voit myös lukea casesta tarkemmin täällä.

[embed]https://www.facebook.com/redihelsinki/videos/1687161574687139/[/embed]

2. Onnea, Suomi!  

Ennen joulun viettoon hiljentymistä lähes koko Suomi kokoontuu tv-ruutujen äärelle ihailemaan perinteistä itsenäisyyspäivän vastaanottoa ja Linnan juhlien pukuloistoa (6.12.). Mistään pienimuotoisesta tv-spektaakkelista ei ole kyse. Finnpanelin mukaan Linnan juhlien päälähetyksen keskikatsojamäärä oli viime vuonna jopa 2,66 miljoonaa. Myös muut Linnan juhlien lähetykset ylsivät kirkkaasti vuoden katsotuimpien lähetysten joukkoon. 

Monet brändit ovat viime vuosina tarttuneet onnistuneesti itsenäisyyspäivän tematiikkaan. Viime vuonna esimerkiksi Karhu hauskuutti somekansaa videolla, jossa oluttölkit liikkuivat hihnalla lähes yhtä sulavasti kuin Linnan juhlien vieraat punaisella matolla.

Tokmannin järjestämä Hinnanjuhlat-nimellä kulkenut Facebook-livelähetys oli myös oivaltava ja viihdyttävä. Hinnanjuhlissa punaista liukuhihnaa pitkin kulki satoja Tokmannin tuotteita hintoineen. Koukuttavaa katseltavaa, eikö? 

[embed]https://www.facebook.com/Tokmanni.fi/videos/hinnanjuhlat-live-l%C3%A4hetys/1839105776100828/[/embed]

3. Tulkoon joulu 

Joulukuu huipentuu tietysti jouluun ja vuodenvaihteeseen, joiden alla tuotteita kaupataan ja markkinoidaan kilpaa. Kaupallisuuden keskellä edukseen erottuvat brändit, jotka onnistuvat tuomaan esiin syvällisempää sanomaa. Viime vuosilta muistijäljen on jättänyt muun muassa HOK-Elannon #joulurauhaa-video, joka otti kantaa monikulttuurisuuden puolesta. 

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=_tObU0xki1c[/embed]

Maailmalla suosittuja ja koskettavia joulumainoksia ovat viime vuosina tarjonneet esimerkiksi Apple ja John Lewis. Videot ja niiden viestit "Open your heart to everyone" ja "Show someone they're loved this Christmas" onnistuvat varmasti yhä luomaan tunnereaktioita.

https://www.youtube.com/watch?v=K1kl7qJDmw4

https://www.youtube.com/watch?v=wuz2ILq4UeA&feature=youtu.be

Yksi tapa laskea päiviä jouluun on tietysti myös somejoulukalenteri! 24 luukkua, 24 brändillesi räätälöityä sisältöä. Tekir Kuhinan ideoima ja tuottama joulukalenteri toimii erinomaisena somekanavien piristäjänä joulukuussa ja antaa mukavasti vauhtia tulevalle vuodelle.

Jos loppuvuoden sisällöntuotanto tökkii, ota meihin yhteyttä! 

Ilmiökalenteri-blogisarjassa luodataan ajankohtaisia ilmiöitä markkinointiviestinnän vinkkelistä. Itse ilmiökalenteri on kerran kvartaalissa ilmestyvä työkalu sinulle, joka kaipaat tukea ja ideoita suunnitelmalliseen sisällöntuotantoon. Ilmiökalenterin saat itsellesi liittymällä ilmiökalenterin uutiskirjelistalle tästä alta.