
Onko siellä ruudun toisella puolella muita, jotka ihmettelevät mihin alkuvuosi oikein hurahti? Kohti kevättä mennään jo hurjaa vauhtia, ja siksi onkin aika luodata maaliskuun ilmiöitä. Mitä maaliskuussa tapahtuu? Mistä silloin puhutaan? Kurkistetaanpa Kuhinan ilmiökalenteriin.
UMK 2019
Maaliskuun alussa kannattaa virittää volyymit kaakkoon, kun Turun Logomossa käydään Uuden musiikin kilpailu. Tapahtumassa valitaan Suomen kilpailukappale tämän vuoden Euroviisuihin. Ja mikäli et vielä tiennyt, edustaa maatamme tänä vuonna Sandstorm-hitistään tunnettu Darude! (Pahoittelut, jos sait tässä vaiheessa loppupäiväksi korvamadon.)
Pitkiä pellavia
Maaliskuussa vietetään myös laskiaista, jonka tärkeimpiin päiviin kuuluvat laskiaissunnuntai 3.3. ja laskiaistiistai 5.3. Eli ei muuta kuin klassikkogallupia kehiin: saisiko olla pulla hillolla vai mantelimassalla?
Nähtäväksi jää myös se, päästäänkö laskiaisena mäkeen. Viime aikoina sääilmiöt ovat jälleen vaihdelleet ”valkoisesta kurittajasta” aina ”suureen sulattajaan”. Kysynpä vaan, kuka näitä nimityksiä keksii?
Tasa-arvo
Laskiaisen perään vietetään 8.3. kansainvälistä naistenpäivää. Odotettavissa on, että brändit asettuvat jälleen barrikadeille tasa-arvon puolesta. Muistatko esimerkiksi vielä, kuinka viime vuonna Stockmann vaihtoi nimensä Stockwomanniksi? Voit lukea tarkemmin tästä ja muista viime vuoden tempauksista esimerkiksi Markkinointi & Mainonta –lehden artikkelista.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=C5n3uqithME[/embed]
Valot pois!
Loppukuuta kohti kalenterista löytyy myös Earth Hour, maailman suurin ilmastotapahtuma, johon jokainen voi ottaa osaa. Vaikka yritysten yhteiskunnallinen rooli ja yritysvastuu eivät merkitsekään vain yksittäisiä kampanjavetoja, olisi ajankohtaisten tapahtumien ympärillä hyvä pohtia omaa arvomaailmaa.
Minkä asioiden puolesta minä tai brändini haluaa puhua?
Missä keskusteluissa haluamme olla mukana?
Kuluttajat ovat enenevässä määrin kiinnostuneita organisaatioiden vastuullisuudesta ja odottavat niiden olevan jotakin mieltä yhteiskunnallisista asioista. Siksi kannattaa myös miettiä, miten näistä asioista viestii.
Ilmiökalenteri-blogisarjassa luodataan ajankohtaisia ilmiöitä markkinointiviestinnän vinkkelistä. Itse ilmiökalenteri on kerran kvartaalissa ilmestyvä työkalu sinulle, joka kaipaat tukea ja ideoita suunnitelmalliseen sisällöntuotantoon. Ilmiökalenterin saat itsellesi liittymällä ilmiökalenterin uutiskirjelistalle tästä alta.