En ole mikään suuri laivamatkustamisen fani, osittain elämäntilanteestanikin johtuen. Lapset ovat kasvaneet ohi Muumi-risteilyistä ja pimeydessä heiluvista valotikuista (laivayhtiötkin ovat huomanneet tämän ja rakennelleet mm. toimivia tuberisteilykonsepteja Muumi-iän ylittäneille). Myöskään ryyppyreissuristeilyt eivät ole absolutistin juttu.

Käytän siis laivaa pääasiassa siirtymiseen paikasta A paikkaan B ja tämä tarjoaa Cokis Zeron voimalla matkustavalle yksinäiselle tarkkailijalle loistavia mahdollisuuksia ihmisbongailuun. Olen vahvasti sitä mieltä, että jokaisen markkinoijan pitäisi harrastaa laivamatkailua aika ajoin.

Laiva tarjoaa ylivoimaisesti väkevimmän tavan tutustua suomalaisiin meidän oikeassa elinympäristössä. Helsinkiläisen ostoskeskuksen väkijoukko ei tarjoa samaa kuvaa, sillä vaikka ostoskeskuksessa ovatkin edustettuna kaikki yhteiskuntaluokat, laivalla tähän lisätään myös vielä alueellinen ulottuvuus. Laivalla matkustavat kaikki Eirasta Kittilään.

Laivalta löytyy sitä kuuluisaa kohderyhmää meille kaikille markkinointia tekeville: kiireisiä lapsiperheitä, jotka juoksevat lastensa perässä laivan promenadilla, syövät buffetillallisen sekuntikelloa vastaan ja valitsevat Tax Freessä ensimmäisenä käteen osuvan viinin, koska lapset kiiruhtavat jo karkkihyllylle hakemaan eväät iltaa varten. Pienten lasten kanssa tämä sama rumba toteutuu useamman kerran illan aikana buffetin vaihtuessa leikkialueeksi. Nämä perheet ovat niitä samoja, joille me maalaamme kuvaa puhtaan valkoisesta huuhteluaineen tuoksuisesta kiireettömästä maailmasta.

Eräs mielenkiintoinen lapsiperhekategoriaan kuuluva kohderyhmä on lapsiperheiden jo vanhempien helmoista irti kasvaneet, keskimäärin 6-12-vuotiaat lapset. Mitä voimme tarjota tälle kohderyhmälle, ehkä merkityksellistä sisältöä, joka pysäyttäisi sokerihumalaisen hisseissä ramppaamisen edes hetkeksi? Tai vielä vanhemmat nuoret, teinit, jotka vanhemmat ovat saaneet raahattua laivalle. Mitä tehdään silloin, kun 4G lakkaa toimimasta laivan irtauduttua riittävän kauaksi rannasta?

Entäpä ne yön kyllästämät nuoret pojat, jotka heräävät aamulla karmeaan kohmeloon, astuvat autokannen alla sijaitsevasta hytistä oksennukselta haisevaan hyttikäytävään ja marssivat zombiejoukkona aamiaiselle? Mikä firma tarjoaisi halauksen ja taluttaisi aamiaiselle?

Tai ne kaikki maalaiset, joihin on helppo suhtautua Kehä kolmosen ulkopuolella asuvina juntteina, joihin markkinoijan ei kannata tuhlata aikaa, koska heillä ei ole rahaa? Eipä. Tuossa ne tälläkin hetkellä nuuhkivat kolmatta hajuvettä ja päättävät, mitä joululahjakoriin laitetaan.

Laivamatkustaminen on ylivoimaisesti halvin tapa tehdä kohderyhmäkartoitusta lähes mistä tahansa kohderyhmästä. Yllämainittujen lisäksi laivalla matkustaa muuten aikamoinen joukko muutakin sakkia: sinkkutyttöjä, vanhempia pariskuntia, turisteja ja myös niitä, joiden lompakkoa pullistelee ihan urakalla (Pelkästään Commodore-luokan hytti Päivä Tukholmassa -risteilyllä maksaa halvan etelänmatkan verran.)

Mahtuupa kohderyhmään yksi koiransa kanssa koiranäyttelyreissulta palaava markkinoija, jonka pää pullistelee uusia ideoita vuoden ainoan risteilymatkan jälkeen.

 

Ville Kormilainen
Tekir Kuhina
www.kuhina2016.wpengine.com
ville at kuhina2016.wpengine.com