
Viime heinäkuussa mobiilipeli Pokémon Go rysäytti koko maailman sekaisin parissa viikossa. Nopeimmat suomalaiset markkinoijat ehtivät nopeasti apajille: kirkko tarjosi ilmaisia latauspisteitä nuorille ja mobiilioperaattori järjesti Pokémonien metsästyskierroksia pääkaupungin ytimessä.
Tänä kesänä lapsia ja nuoria villitsee kaksi asiaa, joiden ilmiöityminen on tapahtunut Pokémonia hitaammin ja toisaalta buumin kestoa veikataan pidemmäksi.
Ensimmäinen tunnetaan nimellä fidget spinner. Spinner on kiinalaisessa verkkokaupassa pari euroa maksava muovista ja laakereista kasattu hyrrä, joka pyörii hurjilla kierroksilla sormien välissä. Alun perin stressileluksi rakennettua spinner menee mainiosti kaupaksi: New Yorkin postin mukaan yksi tukkuri myi 20 miljoonaa spinneria Yhdysvaltojen suurimmille ketjuliikkeille.
Spinneristä parhaimman kuvan saa vilkaisemalla esimerkiksi tämän videon:
Toinen ilmiö on ällöttävämpi tai ainakin sotkuisempi ja vaikeammin tuotteistettava. Jos kuulet jälkikasvusi puhuvan slimestä tai limasta ja himoitsevan hullun lailla kaapissasi lojuvia perunajauhoja, liimaa, silmätippoja tai tietynlaista saippuaa, voit varautua sotkun siivoamiseen. Näitä ainesosia oikealla tavalla yhdistelemällä lopputuloksena on useimmiten käyttökelvoton tökötti ja karsea sotku. Onnistuessaan lima saattaa näyttää esimerkiksi tältä:
Miten näihin buumeihin kannattaisi sitten tarttua? Kokosimme viisi vinkkiä uusista ilmiöistä kiinnostuneille.
1. Älä aikaile
Ilmiöt kuolevat ja syntyvät nopeasti. Vuosikellooon ei kannata piirtää spinnereitä ja limaa lokakuulle, vaan aiheisiin pitää tarttua saman tien. Spinnereiden käyttöikä on lyhyt ja kesän jälkeen hyrräbuumia ei muista kukaan. Liman suhteen käy samoin: epäonnistuneisiin kokeiluihin turhautuu sekä lapsi että aikuinen.
2. ”Mutta emme me myy spinnereitä”
Suomalaisin tapa suhtautua ilmiöihin on omien tuotteiden kautta. Jos spinneriä ei löydy omasta hyllystä tai tuotekatalogiin ei kuulu liman kaikki ainekset, voit silti hyödyntää ilmiötä. Jos kohderyhmääsi kuuluu lapsiperheet, nämä kaksi ilmiötä ovat takuuvarmasti tuttuja. Mieti tapa tarttua puheenaiheisiin heti tai pyydä ideat sitoumuksetta vaikka meiltä.
3. Pelasta vanhemmat
Kun alakoululainen askartelee limaa epämääräisistä tarvikkeista, tuloksena on useimmiten epäonnistunut kokeilu ja sotku. Voisitko tarjota oikeat ohjeet liman tekemiseen asiantuntijoiden välityksellä? Löytyykö yrityksestänne kemisti tai kokki, joka voisi rakentaa sopan kasaan, niin että lapset saisivat limaisia onnistumia. Vastaavasti siivousfirmat ja -tuotevalmistajat voisivat tarjota limavinkkejä ja tietysti myös apua jälkien siivoukseen oikeilla tarvikkeilla.
4. Opeta hyrräkikkoja
Kuka tahansa oppii pyörittämään fidget spinneriä sormiensa välissä, mutta taidokkaimmat opettelevat takavuosien jojobuumin tapaan erilaisia kikkoja. Jojobuumin lanseerasi maailmalle 90-luvulla Coca-Cola, voisiko sinun brändisi opettaa tänä kesänä komeimmat kikat nuorille sankareille?
5. Opeta rakentamaan hyrrä itse
Netti on pullollaan opetusvideoita spinnerin rakentamisesta itse. Löytyykö teidän hyllystänne kuulalaakereita ja pikaliimaa? Miksi et patistaisi nuorisoa varaosahyllylle metsästämään tarvikkeita omaan spinneriin?
6. Rakenna Suomen suurin spinneri
Jos neljästä pienestä kuulalaakerista saa askarreltua liiman avulla omatekoisen spinnerin, neljästä isosta kuulalaakerista saattaa saada hitsaamalla aikaan ison pyörittimen? Askartele Suomen suurin spinner, lataa video tubeen ja nauti teinien suosiosta ainakin tämän kesän ajan.
7. Tarjoa oikea resepti
Jos hyllystäsi löytyy tai valmistat silmätippoja, liimaa tai vaikkapa perunajauhoja, tee limaa ja jaa toimivimmat vinkit omissa kanavissasi. Tarjoa helpotusta vanhemmille: kyllä resepti kulkeutuu Facebookista nuorillekin, jos vain pystyt tarjoamaan reseptin, jolla lima oikeasti onnistuu. Vaikka ilmiön keskipisteenä ovat lapset, limailmiön suurimmat kärsijät ovat vanhemmat. Jos pystyt helpottamaan vanhemman tuskaa, nappaat kesän nopeimmat irtopisteet.
Jos vinkit kiinnostivat tai haluat ideoita siihen, miten kahta ilmiötä voisi hyödyntää sinun yrityksesi viestinnässä ja markkinoinnissa, laita viestiä. Kauttamme saat ideat ja toteutuksen salamannopeasti, olipa tarpeesi sitten sometoteutukset tai vaikkapa spinner-videot. Kauttamme saat tietysti myös muut kesäiset sometoimenpiteet, kuten someylläpidon, sisällöntuotannon, mainonnanhallinnan sekä kesäkamppisten suunnittelun.
Ville Kormilainen
Tekir Kuhina
Ville at kuhina2016.wpengine.com
www.kuhina2016.wpengine.com