Aina silloin tällöin törmää sellaiseen myyjäkeskusteluun, jossa hyvänä kaupparatsuna pidetään henkilöä joka myy vaikka hiekkaa Saharaan tai oman mummonsa. Tämän tyypin me kaikki tiedämme, kauppa haetaan kotiin hinnalla millä hyvänsä ja kun perävalot katoaa horisonttiin, nakataan puhelin kiinni.

Kirjoitan aiheesta siksi, koska tällä viikolla päädyin pyynnöstä keskustelemaan Snapchatista ja sen liiketoimintamahdollisuuksista. Tämän keskustelun aloittaja oli joutunut myyntihenkisen konsultin kanssa juttusille ja tämä konsultti oli kertonut Snapchatin toimivan jokaisessa kohderyhmässä hyvin.

Aiheesta tuli mieleen kiusallinen tilanne vaikkapa sellainen, jossa torilla vastaantuleva helppoheikki kaupittelisi kovaan ääneen ihmesalvaa, joka parantaa kaikki vaivat peräpukamista lähtien. Ja kun yrität kakistella, että anteeksi nyt vain, mutta kun ei minulla ole tarvetta peräpukamia parantavalle ihmevoiteelle.

– Voi kyllä on, tämä toimii hyvin jokaiselle kohderyhmälle, vastaa ihme-eliksiiriä hymyillen kaupitteleva torimyyjä.

Ei muuten toimi. Katsokaas kun ei peräpukamavoide ratkaise ongelmattoman ongelmia. Snapchat väärälle kohderyhmälle on ihan yhtä huono ratkaisu.

Entäs se hyvä myyjä sitten? Ottamatta kantaa, kumpaa kategoriaa itse Kuhinassa edustamme, lienee paikallaan todeta, että Snäpin tehot irtoaa nuoressa (alle 25-vuotiaat) kohderyhmässä. Ylipäänsä someongelmien ratkominen pelkästään yhtä tiettyä kanavaa tuijottamalla on about yhtä lyhytkestoinen apu kuin peräpukamavoiteen vaikutusaika.

Ville Kormilainen
Tekir Kuhina
ville at kuhina2016.wpengine.com
Snapchat: eskomorko