
Vielä pari vuotta sitten kiertelin maata saarnaamassa loistavan sisällön eduista. Teen sitä toki edelleenkin päätyönäni, mutta kulma on hieman muuttunut. Pari vuotta sitten draaman kaari meni suurinpiirtein niin, että jos teet hyvää sisältöä, et tarvitse mainoseuroja.
Annapas kun selitän: vielä noin kaksi vuotta sitten oli osin järkeväkin kahmia Facebook-sivuille kasapäin tykkääjiä, sillä hyvä viesti meni takuuvarmasti perille porukalle. Ei tietenkään koko fanijoukolle, mutta hyvässä tapauksessa isolla osalle ja laajemmallekin. Jos onnistuit saamaan aikaan edes pientä kytemistä: tykkäyksiä, kommentteja, jakoja, homma levisi usein laajallekin.
Nyt elämme toisenlaista aikaa eikä ajan uutuutta kannata itkeskellä. Facebookin järkevä yrityskäyttö ei vain tahdo onnistua ilman euroja. Edes yrityksen omia faneja ei tavoiteta ilman rahaa.
Itkemisen sijaan suosittelen panostamaan hyviin sisältöihin. Sellaisiin, joista on hyötyä asiakkaalle, ovat kiinnostavia ja hauskoja. Sen sijaan, että syydät leijonanosan markkinointieuroistasi tyhjänpäiväisten sisältöjen mainostamiseen voisit tänä vuonna kokeilla panostamista hyviin sisältöihin ja pienentää mainosbudjettia.
Hyviin sisältöihin panostamisella on laajemman tavoittavuuden lisäksi eräs toinenkin hyvä puoli. Hyvät sisällöt ovat nimittäin nimensä mukaisesti hyviä eli kiinnostavia. Sen sijaan että huutelet somessa puolelle Suomea mainosviestiä, joka a) joko menee ohi tai b) vituttaa ankarasti, voisit palvella ja olla avuksi.
Ville Kormilainen
ville at tekir.fi