Tiedon voima on valtava, mutta luulot liikuttavat massaa. Hyppysissämme on kaikkien aikojen datajättiläinen, Facbook, jonka avulla mainonnan kohdistaminen on äärettömän tarkkaa, helppoa ja vielä edullistakin. Miksi emme sitä hyödyntäisi?

Miksi mennä maakuntiin, kun voi vaan mainostaa?

Vaalityössä yksi näkyvimmistä (ja tuntuvimmista!) osista ovat maakuntavierailut. Mennään paikanpäälle, tavataan ihmisiä, kuunnellaan, välitetään. Ei suinkaan ajan ja rahan suoraa haaskausta, mutta kaiken tämän kahvittelun ja paikallisten mielistelyn voisi hoitaa tehokkaamminkin. Facebook-mainonnan voit kohdentaa vaikka osoitteen tarkkuudella ja hyvällä mainossisällöllä on sanomasikin aina paikallisille relevantti.

Oletusarvoisesti näämme koko maan kattavaa, melko geneeristä mainontaa presidenttiehdokkailtamme. Me äänestäjät haemme samaistumiskohteita ehdokkaamme arvoista ja ajamistaan asioista: joku tukee yksityisautoilua, yksi haluaa rajat kiinni ja toinen viinit ruokakauppoihin. Eikö isomman vaikutuksen tekisi kuitenkin aidosti paikallinen viesti?

"Sanotaan yhdessä ei rumille parkkihalleille. Kunnan julkisen liikenteen parantamisen puolesta, pressaehdokas X"
"Vanha asemarakennus tulee suojella! Ei kaikki ole myytävissä."
"Lapsuuteni kesät vietin näissä jylhissä maisemissa, eikä niitä saa tuhota avohakkuilla – on olemassa parempia vaihtoehtoja."

Kerro tarina ja kosketa, mukavasti sisätiloissa ja joustavasti mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Maailmanvalloitus voi alkaa

Hyvin masinoidulla mainonnalla voidaan saada aikaan suuria – jopa maailman mahtivaltioiden johtajia. “The Trump presidental campaign spent most of its digital advertising budget on Facebook”. Suomalaiseen rehtiin perusluonteeseen tämä saa aikaan pelokkaan kahahduksen: onko tällainen toiminta loppujen lopuksi aivan rehellistä?

With great power comes great responsibility. Use the force wisely. Ja mitä näitä nyt on.

Ei ole mitään väärää tai epärehtiä siinä, että toimittaa oman asiansa haluamalleen kohderyhmälle. On viisautta käyttää vähäiset resurssit tehokkaasti: ei lounaspaikankaan kannata tarjouksiaan koko Suomelle kuuluttaa, jos keittotarjous koskee vain Kuopion keskustassa sijaitsevaa ravintolaa. Kun haluat vaikuttaa, tarjoa relevanttia sisältöä tarkalle kohderyhmälle, kun sinulla on siihen mahdollisuus.

Politiikkaa vai puhdasta populismia?

Hyvä kysymys. Kansan syvien rivien puhuttelu on aina koettu politiikan saralla populismiksi ja tyhjiksi lupauksiksi. On omissa käsissäsi, millaisen kuvan verkossa annat itsestäsi, on sitten kyse mainonnasta tai aamuyön twiittailtusta. Peräänkuulutan siis järkeä, malttia ja ainakin hyviä tarkoitusperiä, kun otatte käyttöönne tämän ei-niin-salaisen aseen, joka Facebookkina tunnetaan.

On asiasi sitten äänestäjille tai sopankuluttajille suunnattu, on tärkeää tarjota oikeille ihmisille oikeaa sisältöä oikeaan aikaan. Optimoi sisältö kohderyhmääsi koskettavaksi, kohdenna mainontasi järkevästi ja kokeile rohkeasti – saatat yllättyä positiivisesti.

Jos somemainonta vaikuttamisen välineenä vielä mietityttää, laita ihmeessä viestiä, niin jutellaan lisää: anu@kuhina.fi