
Aloitetaanpa pienellä tarinalla. Suomen katsotuin tubettaja Roni Back saa videoilleen hieman vajaat kuusi miljoonaa näyttökertaa kuukaudessa. Kun Roni lataa videon YouTubeen, se saa muutamassa päivässä satoja tuhansia katselukertoja.
Roni Back saa faneiltaan paljon lahjoja, joskus myös rahaa. Yhdeksän kuukautta sitten joulun alla Roni tuhlasi veljensä Miklun kanssa faneilta saamansa rahat McDonald’siin. Veljekset söivät hampurilaisia ja lahjoittivat burgereita ja hampurilaisravintolan lahjakortteja ohikulkijoille. Videolla on tähän mennessä reilut 330 000 katselukertaa:
Tarina jatkui elokuussa, jolloin Roni teki videon, jossa hän avasi Tubecon-tapahtumasta saamiaan paketteja. Monessa paketissa oli jälleen kerran rahaa ja Roni nosti esiin jouluna tehdyn Mäkkärivideon. Roni kommentoi asiaa videollaan seuraavasti:
”Paitsi että tänä vuonna me mennään Hesburgeriin. Koska viime vuonna, kun me käytiin Mäkkärissä, niin Mäkki ei tehnyt mitään meidän takii. Se vaan kommentoi meidän kuvaan tyyliin jotain et kiva kun kävitte Mäkkärissä. Me just tehtiin video, jonka käytännössä näki joku 200 000 ihmistä, missä me käytännössä mainostettiin Mäkkäriä ja ne ei tehny mitään muuta kun oli silleen et thanks”
Tässä olisi tietysti ollut nopean reagoinnin paikka sekä Mäkkäriltä että Hesburgerilta. Mäkkäriltä kenties muistaminen Ronin suuntaan ja Hesburgerilta avokätinen kutsu.
McDonald’s korjasi tilanteen tällä viikolla, neljä viikkoa alkuperäisen videon julkaisun jälkeen lähetttämällä Ronille lahjakortteja sekä hampurilaissadetakin. Luultavasti joku Ronin sadoista tuhansista faneista oli vinkannut asiasta McDonalds’in Suomen päähän:
Brändien on täysin mahdotonta seurata ja pysyä kärryillä kaikesta sisällöstä, mitä tunnetut tubettajat kanavalleen tuottavat. Kuten yllä oleva esimerkki kertoo, Mäkkärin reagointiaika videoon oli noin yhdeksän kuukautta ja kriittisen kommentinkin jälkeen vierähti vielä kuukausi paketin toimittamiseen. Eihän Mäkkärillä tietenkään ollut mitään velvollisuutta reagoida, mutta kohderyhmänsä katsotuinta tubettajaa ei kuitenkaan kannata sivuuttaa olankohautuksella.
Me Kuhinassa olemme pohtineet tubesisältöjen seuraamisen ongelmaa.
Suomen 50 suosituimman tubettajan suomenkielisiä videosisältöjä katsotaan miljoonia katselukertoja viikossa. Suomen 50 suosituimman tubettajan listalla olevilla sisällöntuottajilla on kanavallaan 100 000 – 500 000 tilaajaa, joten vaikutus ei ole ihan pieni. Videosisältöjen seuranta on kuitenkin hankalaa, kunnollista puheentunnistusta ei vielä ole suomen kielellä, joten kattavan analyysin tekeminen omin voimin on vaikeaa.
Me Kuhinassa ratkaisimme tämän ongelman ja seuraamme puolestasi 50:n seuratuimman kanavan sisältöjä.
Tekir Kuhina seuraa 50 Suomen suosituimman tubettajan eli YouTubeen videosisältöjä tekevän henkilön kanavia. Katsomme jokaisen videon ja teemme raportin, josta selviää muun muassa seuraavat asiat:
- Mistä teemoista suomalaistubettajat puhuvat? Mitkä aiheet puhuttavat ja kiinnostavat?
- Mistä brändeistä tubettajat puhuvat? Mikä tuote saa risuja ja mikä ruusuja?
- Millaisia kaupallisia yhteistöitä tubettajat tekevät ja minkälaisten brändien kanssa?
Tubeseurannan voi tilata organisaatiolle kätevällä kuukausitilausmallilla, jonka jälkeen pysytte ainakin taatusti kärryillä siitä, mistä suomalaiset tubettajat puhuvat sekä siitä, milloin ja missä brändi mainitaan.
Tutustu tubeseurantaan täällä ja tilaa edullinen kokeilu.
KUHINAN TUBESEURANTA
Voit kysyä Tubeseurannasta myös suoraan minulta, ville@kuhina.fi
Lue myös lisää vaikuttajamarkkinoinnista täältä.