
Sampo Kaulanen tekee kaiken väärin. Sampo jakaa kilpailuilla rahaa, suklaata ja pipoja kansalaisille, jotka vain uskaltautuvat painamaan tykkää-nappia. Sampo ottaa nuorisokanava Snapchatin haltuun tietenkin – jakamalla suklaata, mopoautoja ja kalliita kännyköitä nuorisolaisille. Sampo Kaulanen käyttää somessa kaikkia niitä keinoja, jotka ovat väärin, kiellettyjen listalla tai muuten vain epäsopivia.
Sampo Kaulanen tekee väärin myös siksi, että haalii sivuilleen faneja näillä kilpailuilla. Eiväthän ihmiset sitoudu brändiin pelkän kilpailun takia. Tykkäävät vain, ehkä jakavatkin, kaiken vain pipon tai ison rahatukun toivossa. Pakottanut vielä vaimonsakin somettamaan.
Sitä paitsi, eihän tykkääjien määrällä ole merkitystä, koska Facebookissa ei oikeasti saa mitään ilmaiseksi nykypäivänä. Jounin kaupalla on 562 884 tykkäystä, turhia kaikki tietenkin.
Niin ja vielä se, ettei tykkääjämäärästä ole mitään hyötyä kenellekään. Eihän Ylläksellä ole kuin kaksi K-Marketia, ei sinne puolta miljoonaa ihmistä saa kuitenkaan somella houkuteltua. Mitä järkeä on vouhottaa yhden kaupan somesta niin paljon.
Näinhän se menee. Jos asioita tekee oppikirjan ulkopuolelta, omintakeisella tyylillä ja pistäen itsensä likoon, kritiikkiä satelee. Yllä olevat esimerkit on taltioitu ihan oikeista keskusteluista viimeisen vuoden aikana.
Kaulasen touhu saattaa tosiaan näyttää somepörinältä, mutta itse olen pitänyt jo kauan hullun Lapin miehen suunnitelmia paljon korkealentoisempina kuin pelkän kaupan somen vahvistamisena. Viimeisin vahvistus tuli eilen illalla, kun sähköpostiini napsahti kauppiaan itsensä (tietenkin!) tekemä tiedote, jossa Kaulasen kerrottiin lähtevän osakkaaksi Helsinkiin laajentavaan tamperelaisravintola Siipiweikkoihin.
Se, että lappalainen lähtee osakkaaksi helsinkiläisravintolaan, ei pitäisi ylittää uutiskynnystä missään. Paitsi, että kyllä ylittää: viimeisen vuorokauden aikana uutinen Kaulasen ravintola-avauksesta on noteerattu seitsemässä mediassa markkinointialan lehdestä Suomen luetuimpaan viihdemediaan.
Entäpä se Facebook-sivu sitten? On sillä tykkääjien määrällä jotain merkitystä, varsinkin jos sisältö on kohderyhmälle relevanttia: sivu tavoittaa viikkotasolla 10-13% fanijoukosta, joka on reilun puolen miljoonan sivulla varsin mukava määrä. Tavoittavuusluku on vastaavankokoisissa suomalaisissa Facebook-sivuissa omaa luokkaansa, jos jätetään pois uutislinkkeihin aggregoivat medioiden (IS, IL, HS) FB-sivut. Eli ihmiset todella sitoutuvat Jounin kauppaan ja myös muuhun kuin arvontasisältöön, vieläpä kiitettävällä tavalla.
Entä sitten? No sitä sitten, että vaikka Kaulasen ulospäin näkyvä missio onkin ehkä rakentaa Suomen suosituin Facebook-sivu, ei laajempi hyöty kuitenkaan rakennu pelkästään ilmaisten lahjojen jakamiseen. Kaulanen rakentaa määrätietoisesti brändiään, joka kiinnostaa vähintäänkin satoja tuhansia suomalaisia joka viikko. Esimerkiksi tammikuussa Kaulasen Facebook-postaukset saivat 17,5 miljoonaa näyttökertaa. Tammikuussa, jolloin Kaulanen lomaili kolme viikkoa. Facebookin lisäksi myös muiden somekanavien luvut ovat melkoisia: Snapchatissa näyttökertoja 50 000 (kyseisellä luvulla pääsee heittämällä Suomen snäppääjien top kymppiin) ja Instagramissa 80 000 seuraajaa. YouTubessakin 12 000 tilaajaa ja kanavatekeminen vasta alussa. Kova haaste kenelle tahansa henkilöbrändääjälle.
Tuollaisen kiinnostavuuden päälle on kiva lähteä lanseeraamaan vaikkapa omaa osakkuuttaan siipiravintolassa. Mediatkin ovat nimittäin huomanneet Kaulasen kiinnostavuuden: kun Lapin miehestä kirjoitetaan, jutut leviävät joko Kaulasen omien verkostojen tai Jounin kaupan sivujen kautta tuoden kymmeniä tuhansia lukijoita omiin medioihinsa.
Some on poikinut myös Kaulaselle oman televisio-ohjelman, jonka kuvaukset alkavat piakkoin. Sampo on myös tunnettu vieras lukuisissa televisio-ohjelmissa, kaikki sosiaalisen median ansiota.
Omintakeinen tekeminen tuottaa omintakeisia tuloksia. Ei Kaulasen tyyli sovi kaikille, eikä tykkää ja jaa -kisojen varaan voi rakentaa juuri mitään ellei takana ole syvempää ajatusta. Sampo Kaulasella sellainen ajatus tuntuu olevan: kisat ja muu tekeminen ovat rakentaneet Kaulasesta mediapersoonan, jota kansa rakastaa. Tähän tyyliin pohjautuen Hullu lappalainen rakentaa nyt itsestään brändiä, joka laajenee Jounin kaupan somekanavista ravintolan osakkaaksi ja ties mihin. Se on kuitenkin varmaa, että tuntematon lappalainen ei olisi tässä näkyvyyspisteessä ilman määrätietoista omilla keinoillaan rakennettua määrätietoista somepresenssiä.
Artikkelin kuva: Jussi Ratilainen
Ville Kormilainen
Tekir Kuhina
ville at kuhina2016.wpengine.com
Tekir Kuhina auttaa some- ja sisältöasioissa. Lisätietoja palveluistamme löydät täältä ja uutiskirjeemme voi tilata tästä alta:
Lyhyestä virsi kaunis. Tilaa uutiskirje. Ei spämmätä.