
Törmäsin aamulla Dinglen Juho Jokisen kirjoitukseen Tulevaisuuden Lead Agencysta. Ansiokkaasta kirjoituksesta jäi mieleen ainakin lause "Uskon myös että tulevaisuuden lead agency suunnittelee sekä sisällön että mediat."
Viimeaikaisten kokemusten perusteella allekirjoitan lausunnon täysin. Kun kierrän tapaamassa asiakkaita, somemainonta on keskustelupöydällä useita kertoja päivässä. Osaatteko hoitaa? Tarvitseeko sitä? Miten sitä pitäisi tehdä?
Vielä kaksi vuotta sitten kiersin asiakkaita kirkkain sinisin silmin kertomassa hyvästä sisällöstä ja siitä, miten hyvä sisältö toimii somessa ilman mainontaa. Nykyään se on mahdotonta. Onnistumisia tietenkin tulee, viraaali-ilmiöt synnyttävät positiivisia kierteitä ilman mainoseurojakin, mutta hyvään perustekemiseen kuuluu mainonta siinä missä hyvä sisältökin.
Somea ostavan asiakkaan kannalta tämä tarkoittaa tietysti sitä, että joko kumppaneiden määrä kasvaa tai toimintaa keskitetään. Kun pöytään istuu luova toimisto, mediatoimisto ja mahdollisesti somesisällöistä vastaava toimisto, on setin hallinta melkoinen tehtävä.
Itse pidän vaikeasti hallittavana esimerkiksi tilannetta, jossa kumppani a tuottaa sisällöt ja kumppani b sisältöihin liittyvän mainonnan. Miettikääpä vaikka tilannetta, jossa sisällöt eivät yksinkertaisesti lähde toimimaan edes mainonnalla. Kenen vika se on: sisällön tuottajan vai sitä mainostavan?
Mitä enemmän sosiaalisen median sisältöjen merkitys kasvaa, sitä enemmän pohdintaa palapeli aiheuttaa. Kuka tuottaa sisällöt, kuka mainonnan ja mikä tärkeintä: miten koko paletti istuu yrityksen tekemisen kokonaisuuteen. Ei ole helppo rasti, mutta yksi asia on satavarma: sisällöt ilman mainontaa ja suunnitelmallista tekemistä ovat kuolleita. Ja jos sisällöt tulevat toisesta tuutista ja niiden mainonta toisesta tuutista, vastuu ei oikeastaan ole kenelläkään. Perinteisen mediaostamisen roolit tulevat muuttumaan ja tämä asettaa paineita sekä mediaa myyville että sisältöä tuottaville. Voittaja on se, joka pystyy tarjoamaan sekä hyvät sisällöt että niitä tukevan, mietityn mainonnan.
Ville Kormilainen
Tekir Kuhina
www.kuhina2016.wpengine.com
ville@kuhina.fi