
Todella moni yritys lohkaisee markkinointibudjetistaan ison osan alansa messuihin. Merikontissa on kauniisti tallessa kaikki matoista ständeihin ja asiantuntijat ovat jo kokeineita messukävijöitä. Paketti on vuodesta toiseen sama ja toimiva – mutta voisiko se sittenkin toimia paremmin?
Ennen messuja
Messuilla ollaan läsnä, kun iso porukka sitä tärkeintä kohderyhmää saapuu samaan aikaan samaan paikkaan. Tähän tapaan pitäisi myös olla läsnä sosiaalisessa mediassa. Yritys pystyy tavoittamaan relevantit silmäparit ympäri vuoden, myös messujen välissä, näillä digitaalisilla alustoilla.
Myös ennakkomarkkinointi on tehokasta somekanavissa – mikset siis kertoisi jo etukäteen, että osallistutte messuille? Kenties voisitte jo etukäteen vinkata ne parhaat syyt, miksi tulla paikan päälle ja teitä morjestamaan. Etukäteen sosiaalisessa mediassa viestimällä voidaan saada aikaiseksi liikehdintää, joka realisoituu messupäivänä aitoina kävijöinä ja kiinnostuksena.
Ennakkomarkkinoinnin tulee olla osa toimenpidesuunnitemaa, joka on tehty messuponnisteluille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Lue myös Messut osana yrityksen markkinointiviestintää
Messujen aikana
Kovin moni yritys panostaa messuihin, muttei hyödynnä vaivalla rakennettua messuosastoa ja iloisia edustajiaan täydellä potentiaalilla messujen aikana. Sosiaalinen media tarjoaa mahtavat kanavat niin live-lähetyksille kuin yleiselle fiilistelylle. Messujen tunnelmasta ja hyödystä voi raportoida paikan päältä niin, että saa samalla
- Houkuteltua paikalle uusia kävijöitä
- Vahvistettua asiantuntija-asemaanne alan toimijana
- Rakennettua brändimielikuvaa
- Houkuteltua uusia kävijöitä seuraaville messuille
- Herätettyä mielenkiintoa, mikä edistää myyntiä
Messujen jälkeen
Huokaistaan ja siirrytään takaisin arkeen. Tai näin ainakin todella moni hairahtuu tekemään. Tärkeää on kerätä yhteen messujen aikana kerätyt kontaktit ja mahdolliset liidit – myynnillä on tässä vaiheessa todella vahva rooli. Myös markkinoinnin tulee hyödyntää kerätyt tiedot mahdollisuuksien mukaan, esim. uutiskirjelista ja somemainonnan kohderyhmämäärittelyt.
Sosiaaliseen mediaan messujen aikana kertynyttä sisältöä ei saa unohtaa! Siinä lepää loistava mahdollisuus kävijöiden kiittämiseen, seuraavien messujen ennakkomarkkinointiin ja mukaviin muisteluihin. Sinänsä ketään ei kiinnosta jo menneet messut, mutta tehtäväksenne jääkin löytää ne oikeat kulmat, joilla sisältöjä voi vielä hyödyntää, esim. työntekijöiden tarinat, työtehtävien moninaisuus, yleinen hyvä meininki yrityksessänne.
Jonkun etukäteen määritellyn tahon tehtäväksi jää tämän koko messurutistuksen yhteenveto, eli raportointi siitä, miten asetettuihin tavoitteisiin yllettiin – vai yllettiinkö?
Lue myös Millainen on hyvä messuosasto?
Tekir Kuhina tarjoaa asiantuntijoitaan avuksenne myös messukokonaisuuden suunnittelusta – kaikki luovasta ideasta tavoitteiden asettamiseen, mittaamiseen ja tulosten analysointiin. Ota siis yhteyttä, niin jutellaan, miten saadaan teidän messupanostuksenne tuottamaan parhaalla mahdollisella tavalla.