vitaly-145502

Olen kirjoittanut ja sanonut tämän aikaisemmin, mutta menköön vielä uusintana, koska aihe on tärkeä. Kaksi vuotta sitten koulutin asiakkaitani hyvän sisällön tekemiseen, koska hyvä somesisältö leviää ilman mainontaakin. Enää tuo temppu ei onnistu: hyväkin sisältö tarvitsee tuekseen mainontaa, ellei nyt satu onnistumaan rakentamaan viraalia. Ja nopeasti leviävässä viraalissa onnistuminen on sattumaa: sitä ei voi ennustaa.

Siksi jokainen somessa touhua brändi tarvitsee tekemisensä tueksi mainontaa. Ja somessa kannattaa mainostaa nyt, kun mainoshinnat ovat vielä alhaisia. Hyvin optimoituna fiksu viesti menee vastaanottajan silmille Facebookissa sentillä per vastaanottaja ja Instagramissa saattaa pääsee joissain tilanteissa alle sentin näyttöhintoihin.

Somemainonnassa olemme päässeet nyt vasta näkemään jäävuoren huipun. IAB:n tuoreiden tilastojen mukaan Facebook-mainontaan käytettiin Suomessa rahaa viime vuonna 41,3 miljoonaa euroa. Kasvua edellisetä vuodesta oli summaan tullut 29,9 prosenttia, mutta silti koko mediamainonnan kakusta Facebook-mainonta kattaa vain 3,5 prosenttia.

Huolimatta lähes 30 prosentin vuosittaisesta kasvusta suomalaisessa Facebook-mainonnassa, mediakakussa on silti kasvattamisen varaa reippaasti. Moni brändi arkailee vielä somemainonnan kanssa ja ennen kaikkea tekee sitä suhteettoman varovaisesti verrattuna muuhun mainonnan tekemiseen. Näyttää olevan ihan ookoo laittaa 10 000 euroa esimerkiksi toimimattomaan printtimainontaan, mutta mieletön kynnys tehdä 100 euron kampanja Facebookissa.

Kun muutos toisinpäin tapahtuu, tapahtunee myös hinnoissa käänne. Jos nyt Facebook-sivulle saa haalittua tykkääjäksi oikeaa kohderyhmää edustavan fanin alle eurolla, veikkaan, että muutaman vuoden päästä puhumme eri hinnoista. Ja kun tykkääjän hinta kohoaa alle eurosta vaikkapa kymppiin ja näyttökerran hinta moninkertaistuu, tietää se haasteita varsinkin pienille brändeille. Markkinointibudjetti on käytetty ennen kuin ehtii kissaa sanoa.

Hyvä sisältö näyttelee edelleen tärkeää roolia mainoskombinaatiossa. Jos tunget faneillesi alennuskuponkia ja lippulappusta ja tyrkytystä, huomaat jo nyt mainonnan hinnan nousevan korkeaksi. Siltikin nämä hinnat ovat usein perinteisempiä digimainonnan kikkareita halvempia.

Fiksuimmat panostavat kuitenkin somessa kohderyhmää kiinnostavaan sisältöön, joka palvelee ja on hyödyksi. Ensin koukutetaan asiakas kiinnostavalla tarinalla ja annetaan mahdollisuus ostaa, jos niikseen tulee. Hyvä sisältö myös palkitsee: kun sisällössä on luontaista imua, mainoseuroja säästyy muihin tarpeisiin.

Teitpä kummin tahansa, nyt kannattaa ottaa somemainonta ihan oikeasti osaksi markkinointipalettia. Tulokset puhuvat puolestaan, samoin alhainen hinta.

Jos hyvä sisältö ja somemainonta kiinnostaa, laita viestiä, jutellaan lisää:

Ville Kormilainen

ville@kuhina.fi

www.kuhina2016.wpengine.com

Tekir Kuhina on sosiaaliseen mediaan, sisällöntuotantoon ja sisältömarkkinointiin erikoistunut toimisto. Autamme sinut alkuun ja kerromme, miten yrityksen kannattaa sosiaalisessa mediassa toimia.  Me tiedämme puolestasi ja jos emme tiedä, otamme selvää. Saat meiltä oikeasti käytännönläheistä apua ja fiksuja ajatuksia, jotka myös toteutamme.

Lue lisää Kuhinasta:

https://kuhina.fi/mita/