Sosiaalisen median kanavat toimivat tänä päivänä yrityksen toisina kotisivuina. Potentiaalisen asiakkaan ensikosketus yritykseen tapahtuu yhä useammin juurikin somessa. On sanomattakin selvää, että verkkosivujen ulkoasuun ja selkeyteen kannattaa panostaa – sama pätee myös somekanaviin. 

 

Selkeä visuaalinen ilme somessa on yritykselle elintärkeä, koska se luo tunnistettavuutta ja herättää luottamusta. Vuoden 2019 internetin trendiraportin mukaan myös visuaalisuuden merkitys somessa kasvaa jatkuvasti. Tavoiteltavaa on, että katsoja tunnistaa yrityksen kaikissa viestinnän kohtaamispisteissä – oli viesti sitten kadun varressa tai Twitterissä. Ryhdikäs visuaalinen ilme somessa auttaa rakentamaan kestävää ja johdonmukaista kuvaa yrityksestä ja auttaa myös työnantajamielikuvan rakentamisessa.



Millainen on hyvä someilme?

No yhtenäinen. Ainakin profiilikuvan on hyvä olla kaikissa kanavissa sama – se on elementti, joka on näkyvillä eniten. Haluat, että käyttäjä osaa yhdistää yrityksen sisällön teihin joka kerta. On siis hyvä idea käyttää yrityksen logoa tai muuta tunnistettava merkkiä profiilikuvana.

Selkeiden sisällöntuotannon linjojen lisäksi on hyödyllistä miettiä myös sisällön visuaalisuus etukäteen – miltä näyttävät bloginostot? Entä rekrynostot? Käytetäänkö kuvapankkikuvia vai kuvataanko kaikki itse? Mitä fontteja käytetään Instagram Storyssa? Yhtenäisen ilmeen saavuttaminen läpi kanavapaletin vaatii suunnitelmallisuutta.



Liian tiukka ohjeistus blokkaa inspiraation

Profiilin kansikuvan ei aina tarvitse olla joka kanavassa sama – liian tiukkaa ohjeistusta ei tarvitse asettaa. On hauskaa leikitellä kanavan luonteen mukaisesti: LinkedInissa bisnes, Youtubessa bileet. Kuvatyyliin on syytä kuitenkin miettiä linjauksia, jotta mielikuva yrityksestä pysyy edelleen yhtenäisenä. 

Kansikuva on hyvä paikka mainostaa myös kampanjoita. Tähän voi olla hyödyllistä kehittää kuvapohja, jotta uusi kampanjakuva on helppo tehdä yrityksen visuaalisen ilmeen mukaiseksi vaihtamalla vain tekstit ja kuva. Jos innostut kampanjoiden maailmaan, muista myös päivitykset ajallaan – paikoilleen unohtunut jouluinen kampanjabanneri saa juhannuksena kenet tahansa kavahtamaan.

Mistä osista someilme koostuu?

Sommittelimme alla olevaan kuvaan someilmeen elementtejä. Kokonaisuuteen sisältyy ainakin profiilikuva, kansikuvat ja kuvapohjat. Kuvapohjia on hyvä olla muutama erilainen, esimerkiksi seuraavat: 

  • Tekstiä sisältävä kuvapohja esimerkiksi uusista blogiteksteistä kertomiseen (Muistathan tarkistaa mainostaessasi, että kuvassa on tekstiä alle 20%) 
  • Valmiiksi oikean kokoinen logollinen kuvapohja hienoille itse otetuille valokuville (tai kuvapankista ladatuille, let’s face it). 
  • Yksi tai useampi erilainen kuva, jossa yrityksen logo pääosassa. Tämä on hyvä vaihtoehto yrityksen uutisista kirjoittaessa. Toimii myös kiireessä, kun kuvituskuvaa ei ole.
  

190529 Kuhina someilmeen freesaus fb5

  

Kuhinan graafikko auttaa eteenpäin. Someilmeen freesaus hoituu hintaan 1 500 € + alv, kysy lisää: nea@kuhina.fi