Sisältömarkkinointistrategia on jo sanana kankea ja vaikea. Itse puhun mielelläni sisältöprosessista tai sisältösuunnitelmasta, joka on yhdistelmä sisällön suunnittelua, kanavavalintoja ja resursointia. Sisältöprosessin kanssa pääset eteenpäin ehkä piirtämäni pienen kuvan avulla:
Eli unohda strategia, rakenna sisältöprosessi:
Pidä huolta, että tarjoilet sisältösi oikeassa paikassa. Kanava- ja välineasioista lisää tulevissa kappaleissa.
Sinun pitää tuntea asiakkaasi ja miettiä heidän tarpeitaan. Kuulostaa kenties lattealta, mutta jos tarjoilet sisältöä, joka ei kiinnosta kohderyhmääsi, ei tapahdu mitään.
Älä myy, vaan ole asiantuntija ja tarjoa apua asiakkaiden ongelmiin. Ehkä jopa potentiaalisiin ongelmiin.
Älä kirjoita kilometrin mittaista blogia, äläkä tee 15 minuutin mittaista puhuva pää -videota ellei se ole perusteltua. Pyri kuitenkin olemaan napakka.
Sisältö on tunnepeliä. Mitä enemmän pääset asiakkaan iholle, oikeisiin tunteisiin, oikeisiin ongelmiin, sitä lähempänä maalia olet.