Minulta kysytään paljon, miten päästä liikenteeseen sisältöjen kanssa ja miten hyviä sisältöjä oikeasti tehdään. Koska luotan siihen, että jakaminen on kultaa, laitan usein käyttämäni sisältöjen ideointivinkit jakoon:
Ylivoimaisesti helpoin tapa on vilkaista analytiikkaa: verkkosivun luetuimmat jutut, sivuilla käytetty aika, mistä asiakkaat tulevat. Tämä antaa yleensä aika nopeasti kuvan siitä, mitä asiakkaasi etsivät. Ja kun tiedät tämän, pohdi seuraavaa: tarjoatko sisältöä asiakkaan etsimiin asioihin. (Data on muuten muotisanoista pahin. Datan nimeen vannotaan, mutta yllättävän moni ei edes tiedä, kuinka paljon oman firman verkkosivuilla käy väkeä.)
Usein ratkaisu löytyy lähempää kuin uskotkaan. Yrityksen somepostausten tutkiminen jälkikäteen kertoo luotettavasti sen, mikä kiinnostaa vai kiinnostaako mikään. Katso esimerkiksi Facebookista kävijätiedot ---> julkaisutyökalut ja johan rupeaa Lyyti kirjoittamaan. Julkaisutyökalut kertovat suoraan, minkä verran päivityksesi kiinnostavat. Sitten vain uusia kiinnostavia päivityksiä edellisten pohjalta rakentamaan.
BuzzSumo on ihana. Syötä palveluun haluamasi hakusana ja palvelu kertoo somessa jaetuimmat sisällöt, joihin kyseinen hakusana natsaa. Ja kyllä, toimii myös suomeksi ja B2B:ksi:
Omat aivot lyövät helposti lukkoon, joten kokeile kysymistä vaimolta/mieheltä/sukulaiselta/kadunmieheltä. Oma tekeminen saattaa näyttää omien silmien läpi tylsältä, toiset silmät havainnoivat asiaa ihan toiselta kulmalta. Saatat saada oikeasti briljantteja ajatuksia.
Jos tuntuu, että tuotat sisältöä, joka ei kiinnosta edes itseäsi, kannattaisiko miettiä homma uusiksi? Teemme liian paljon sisältöjä rutiinilla, tottumuksesta, "näin on aina tehty" -mentaliteetilla. Entä jos oikeasti miettisit sisältöä siitä kulmasta, mitä jaksaisit itsekin lukea tai kuluttaa?
Koska olet viimeksi kysynyt asiakkaalta, miten voisit palvella häntä? Mitkä asiat mietityttävät asiakastasi? Mitkä ovat useimmin kysytyt kysymykset asiakaspäässä? Nämä ovat myös niitä samoja asioita, jotka sinun pitää pystyä jalostamaan sisällöksi.
Surffaa somessa, selaile eri kanavia ja mieti, mitkä toimivat ideat sopisivat omaan käyttöösi. Ei hyvien ideoiden kanssa kannata ruveta keksimään pyörää uudelleen, vaan rohkeasti napata toimivimmat jutut omaan käyttöön.
Jos ei ideoita näillä vinkeillä ala tippumaan, kysy meiltä. Laita vaikka ohutkin briiffi tulemaan ranskalaisilla viivoilla, sähköpostilla, Twitterissä tai vaikka kirjekyyhkyllä, me ideoidaan. Sitoumuksetta. Yhteystiedot alla, kirjekyyhkyn joudut kyllä metsästämään itse.
VILLE KORMILAINEN
Johtaja, Tekir Kuhina
Tekir Kuhina
ville (at) kuhina.fi
+358 40 743 0003