Jaksamme ihannoida sosiaalisen median hektistä olemusta vuodesta toiseen – toki sen hurja vauhti myös hieman hirvittää, varsinkin isojen yritysten viestintäosastoilla. Hatustaan saa tosiaan pidellä kiinni, jos somessa täyteen vauhtiin ja reaktiivisuuteen mukaan heittäytyy! Mutta voisimmeko valita toisinkin, hieman viisaammin?

Suunnitelmallisuus on tuloksellisen tekemisen selkäranka

Jotta voimme korottaa somen sieltä puuhastelun tasolta oikeasti liiketoimintaan (positiivisesti) vaikuttavaksi toimintaympäristöksi, tulee meillä olla suunnitelma. Tässä vaiheessa on helppo ottaa vipuvartta yrityksen viestintästrategiasta, mutta kevyempikin halu ja tahtotila tavoitteelliseen tekemiseen riittää.

Viisas pääsee vähemmällä, somessakin

Aika on rahaa ja mitäs muita kliseitä tähän lisäisi! Rauhassa tehty somesuunnitelma vapauttaa aikaa arjesta antaen samalla lisää vapautta ja mahdollisuuksia myös reaktiivisuudelle – juurikin sille positiiviselle, somelle tyypilliselle hektisyydelle. Kun selkäranka pitää, ei hauskaan somehaasteeseen tarttuminen syökään taas koko kuun resursseja.

Suunnitelmallisuus pitää huolen siitä, että someen käytetty aika on lähtökohtaisesti tavoitteiden mukaista, sillä ainahan se on mielessä; ROI.

Vastaa kysymykseen: Miksi?

Miksi olemme somessa? Miksi viestimme niitä asioita, mitä nyt viestimme? Miksi käytämme aikaa asiaan x? Kun pystyt perustelemaan itsellesi, tiimillesi ja esimiehellesi sometyön perimmäiset syyt, olet jo suunnitelmallisuuden syvässä päädyssä. Tästä on hyvä ponnistaa kohti yksityiskohtaisempaa arjen apuvälinettä – somesuunnitelmaa. Ohessa viisi askelta kohti aidosti suunnitelmallista sometyötä:

1. Strategia (liiketoiminta- tai viestintä-)

2. Teemat

3. Vuosikello

4. Kuukausisuunnitelma

5. Viikkosuunnitelma

 

Kurkkaa myös Muistilista sosiaalisen median mitattavaan hyödyntämiseen